Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Głubczycach
ul. Raciborska 17
48-100 Głubczyce
Numery kontaktowe: 77 485 27 20 wew. 24 dyrektor
wew. 25 szkoła
wew. 26 pedagog
email: sosw_glubczyce@poczta.onet.pl
www.soswglubczyce.szkolnastrona.pl/
facebook https://www.facebook.com/Specjalny-Ośrodek-Szkolno-Wychowawczy-w-Głubczycach-475956192515962/
Dyrektor Tomasz Kiszczyk
Zadania jednostki wynikające ze statutu:
CELE, ZADANIA I ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 4
1. Cele Ośrodka:
1) Głównym celem Ośrodka jest przygotowanie wychowanków, w miarę ich możliwości, do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem.
2) Działanie na rzecz podnoszenia poziomu świadomości społeczeństwa na temat osób niepełnosprawnych, ich praw, potrzeb, możliwości udziału w życiu społecznym.
3) Kształcenie i wychowanie służące rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
4) Szczegółowe cele, edukacyjne, wychowawcze terapeutyczne i profilaktyczne, które będą realizowane w szkołach wchodzących w skład Ośrodka wynikają z podstawy programowej kształcenia ogólnego, zgodnie z przyjętymi programami nauczania dla poszczególnych edukacji przedmiotowych w poszczególnych typach szkół.
2. Cele edukacyjne:
1) Nadrzędnym celem działań edukacyjnych Ośrodka jest wszechstronny i harmonijny rozwój wychowanka.
2) Wychowanie człowieka samodzielnego, aktywnego, potrafiącego dokonać wyboru właściwych wartości moralnych.
3) Przygotowanie wychowanków do podjęcia nauki szkolnej oraz do uzyskania kwalifikacji zawodowych, do pracy i życia w warunkach współczesnego świata.
4) Rozwijanie autonomii wychowanka niepełnosprawnego intelektualnie oraz wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości, aby zdobył maksymalną niezależność życiową, był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności.
5) zadania będą realizowane poprzez udział wychowanków Ośrodka na zajęciach wychowawczo-opiekuńczych, lekcyjnych i pozalekcyjnych. Ośrodek zapewnia uczniom wykształcenie poprzez opracowanie i realizację indywidualnych programów edukacyjnych dla każdego ucznia.
3. Cele wychowawcze:
1) Wychowanie człowieka samodzielnego, aktywnego, potrafiącego dokonać wyboru właściwych wartości moralnych.
2) Wychowanie człowieka dojrzałego do odpowiedzialnego pełnienia ról społecznych zgodnie z zasadami i regułami obowiązującymi relacjach międzyludzkich.
3) Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w środowisku i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
4) Szczegółowe zadania zawarte są w Programie Wychowawczym Ośrodka
4. Cele profilaktyczne:
1) Popularyzacja aktywnego i zdrowego stylu życia oraz promocja zdrowia.
2) Propagowanie różnorodnych, społecznie akceptowanych form spędzania czasu wolnego.
3) Przeciwdziałanie wszelkim zagrożeniom i odpowiednie reagowanie w przypadku występowania ich na terenie Ośrodka i w środowisku lokalnym.
4) Zadania zapewniające realizację tych celów są zawarte w aktualnie obowiązującym Programie Profilaktyki Ośrodka i są realizowane poprzez zaplanowane w tym programie działania skierowane na uczniów, rodziców i nauczycieli.
5. Cele terapeutyczne:
1) Korygowanie, usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji.
2) Stymulowanie rozwoju polisensorycznego wychowanków.
3) Wspomaganie rozwoju ucznia i usprawnianie jego funkcjonowania poprzez udział w zajęciach specjalistycznych według indywidualnych programów edukacyjnych.
4) Zadania będą realizowane poprzez udział wychowanków w zajęciach specjalistycznych wg. indywidualnych programów edukacyjnych.
§ 5
1. Do szczegółowych zadań Ośrodka należy:
1) zapewnienie opieki wychowankom, w takim zakresie, w jakim nie może być realizowana przez rodzinę,
2) prowadzenie działań rehabilitacyjnych i rewalidacyjnych kształtujących postawy wychowanków umożliwiające samodzielne funkcjonowanie w życiu,
3) udzielanie pomocy wychowankom w nawiązaniu kontaktów z rodzicami (opiekunami prawnymi), krewnymi lub innymi osobami albo organizacjami współpracującymi z ośrodkiem w tworzeniu warunków do usamodzielniania się wychowanków po opuszczeniu placówki,
4) organizowanie kształcenia w zakresie szkoły podstawowej,
5) udzielanie uczniom i wychowankom pomocy pedagogicznej i psychologicznej,
6) objęcie działaniami profilaktycznymi wychowanków zagrożonych patologiami społecznymi,
7) prowadzenie działalności ukierunkowanej na wczesną terapię i wszechstronną stymulację rozwoju psychoruchowego, emocjonalnego i społeczną,
8) zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych wychowanków w sposób prowadzący do osiągnięcia pełnego, osobistego rozwoju każdego dziecka,
9) wspomaganie rozwoju wychowanków w przyjaznym, bezpiecznym środowisku przy współpracy z rodziną, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i profilaktyki zdrowotnej,
10) tworzenie warunków do poznawania otoczenia naturalnego i społecznego w zakresie umożliwiającym najbardziej samodzielne funkcjonowanie w środowisku oraz opanowanie prostych czynności zawodowych.
§ 6
1. Zadania, o których mowa w &5 ust.1 realizowane jest poprzez:
1) organizację miejsca pobytu całodziennego przez cały rok szkolny, a za zgodą organu prowadzącego może prowadzić działalność w okresie zimowej i wiosennej przerwy świątecznej oraz w okresie ferii szkolnych,
2) zapewnienie opieki medycznej - w miarę możliwości Ośrodka,
3) organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
4) umożliwienie udziału w indywidualnych lub grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych, usprawniających ruchowo, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, przygotowania dzieci i młodzieży do samodzielności w życiu społecznym,
5) umożliwienie udziału w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno-oświatowych,
6) prowadzenie szkół umożliwiających realizację programu nauczania w zakresie szkoły podstawowej specjalnej,
7) opracowanie i realizację indywidualnych programów edukacyjnych zgodnie z przepisami w sprawie warunków organizowania kształcenia,
8) diagnozowanie wychowanków pod kątem postępów w nauce i zachowaniu oraz problemów rozwojowych i rodzinnych,
9) poznanie wychowanków i ich środowiska rodzinnego,
10) zapoznanie wychowanków z ich prawami, obowiązkami i przestrzeganiem tych praw,
11) umożliwienie i wspieranie działalności organizacji młodzieżowych na terenie Ośrodka,
12) integrację Ośrodka z lokalnym środowiskiem społecznym.
§ 7
W Ośrodku funkcjonuje internat, korzystają z niego uczniowie zespołu szkół, którzy z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania.
§ 8
1. Opieka medyczna realizowana jest poprzez:
1) współpracę z pielęgniarką szkolną w celu objęcia uczniów pomocą przedmedyczną,
2) profilaktykę zdrowotną,
3) kierowanie wniosków do rodziców o przeprowadzenie badań bilansowych dzieci.
Organizację opieki medycznej określają odrębne przepisy.
§ 9
1. W Zespole Szkół jest organizowane nauczanie indywidualne.
2. Zajęcia specjalistyczne prowadzone są według następujących zasad:
1) zajęcia rewalidacyjne prowadzi nauczyciel ( oligofrenopedagog )
2) zajęcia mogą być prowadzone grupowo lub indywidualnie,
3) liczbę wychowanków na zajęciach rewalidacyjnych regulują odrębne przepisy,
4) w zajęciach mogą brać udział uczniowie wszystkich szkół działających w Ośrodku.
3. Placówka organizuje zajęcia rewalidacyjno-wychowawczych dla wychowanków (uczniów) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
§ 10
1. Cele i zadania statutowe Ośrodka realizowane są przez:
1) nauczycieli,
2) wychowawców,
3) pedagoga, psychologa, innych specjalistów,
4) pracowników niepedagogicznych,
5) rodziców.
§ 11
1. Do realizacji celów i zadań statutowych Ośrodka służą:
1) sale lekcyjne znajdujące się w budynku szkolnym,
2) biblioteka szkolna z czytelnią,
3) pracownia komputerowa,
4) sala gimnastyczna, siłownia, sala gimnastyki korekcyjnej,
5) sala zajęć rewalidacji indywidualnej,
6) boiska szkolne wraz z przyległymi terenami rekreacyjnymi,
7) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
8) gabinety terapii pedagogicznej i logopedycznej,
9) gabinet stymulacji uwagi słuchowej,
10) świetlice znajdujące się w budynku internatu,
11) kuchnia i stołówka,
12) ogród
§ 12
Ośrodek współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz w zależności od potrzeb z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi, Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz administracją powiatową, organizacjami społecznymi i pozarządowymi.
§ 13
1. Ośrodek wspomaga rodziców/prawnych opiekunów w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych w szczególności przez organizowanie konsultacji, zajęć psycho-edukacyjnych, warsztatów umiejętności i grup wsparcia.
2. Ośrodek współpracuje ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania trudnych problemów dydaktyczno-wychowawczych dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do tych szkół.
3. Ośrodek prowadzi działania edukacyjne i Wychowawczo-Profilaktyczne w środowisku lokalnym.
4. Zgodę na podjęcie współpracy z organizacjami pozarządowymi wyraża Dyrektor Ośrodka w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Ośrodka.