Standardy Ochrony Małoletnich w Starostwie Powiatowym w Głubczycach
Zarządzenie Nr 51/2024 Starosty Głubczyckiego z dnia 27-09-2024 w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich w Starostwie Powiatowym w Głubczycach
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) oraz art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560) zarządzam, co następuje:
§ 1.
Wprowadzam Standardy Ochrony Małoletnich w Starostwie Powiatowym w Głubczycach stanowiące załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2.
Wykonanie Zarządzenia powierzam pracownikom Urzędu, a nadzór nad wykonaniem Zarządzenia będę sprawowała osobiście.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta Głubczycki
Anna Kobierska - Mróz
Standardy Ochrony Małoletnich w Starostwie Powiatowym w Głubczycach
Preambuła
Standardy Ochrony Małoletnich zwane dalej standardami stanowią realizację obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Starostwo Powiatowe w Głubczycach jest przyjazne dzieciom a naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Starostwa Powiatowego w Głubczycach jest działanie na rzecz bezpieczeństwa i dobra dziecka. Każdy pracownik Starostwa Powiatowego w Głubczycach traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Pracownicy Starostwa Powiatowego w Głubczycach zobowiązani są do przestrzegania zasad i procedur postępowania określonych w niniejszych standardach, podejmując działania w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Ilekroć w standardach jest mowa o:
1) Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Głubczyckiego,
2) Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Powiatu,
3) Urzędzie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Głubczycach,
4) personelu - należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Urzędzie na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie, współpracownika, stażystę, wolontariusza, praktykanta lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań w Urzędzie ma kontakt z dziećmi,
5) dziecku - należy przez to rozumieć każdą osobę, która nie ukończyła 18 roku życia lub jest dorosłym uczniem szkoły,
6) opiekunie dziecka - należy przez to rozumieć osobę będącą przedstawicielem ustawowym dziecka, rodzica albo opiekuna, rodzica zastępczego, opiekuna tymczasowego,
7) praktykancie - należy przez to rozumieć osobę, która odbywa praktykę na podstawie skierowania, umowy lub porozumienia w sprawie organizacji praktyk bądź staży zawartych pomiędzy przedstawicielem jednostki oświatowej, a Starostą lub osobą przez niego upoważnioną,
8) stażyście - należy przez to rozumieć osobę, odbywającą staż zawodowy na podstawie umowy o odbywaniu stażu przez bezrobotnego skierowanego do pracy przez Powiatowy Urząd Pracy,
9) wolontariuszu - należy przez to rozumieć osobę realizującą swoje świadczenia na warunkach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
10) danej osobowej – należy przez to rozumieć każdą informację związaną z możliwością identyfikacji dziecka,
11) krzywdzeniu dziecka – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub karalnego przez jakąkolwiek osobę (w tym pracownika, opiekunów, inne dziecko) na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie, które niekorzystnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka.
§ 2. Pod pojęciem krzywdzenia w niniejszym dokumencie rozumie się:
1) przemoc fizyczną – umyślne, celowe uszkodzenie ciała dziecka przez inną osobę, zadawanie dziecku bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany na ciele, poparzenia, obrażenia i urazy wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
2) przemoc psychiczną – powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, nieustanna krytyka, angażowanie dziecka w konflikt pomiędzy dorosłymi, manipulowanie dzieckiem, brak odpowiedniego wsparcia, miłości i uwagi, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, nieadekwatnych do jego wieku, którym nie jest w stanie sprostać,
3) przemoc seksualną – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą bądź inne dziecko. Przemoc seksualna to zachowania z kontaktem fizycznym jak dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem oraz zachowania bez kontaktu fizycznego jak pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie dziecka, obnażanie się przed dzieckiem, dziecko będące świadkiem współżycia seksualnego dorosłych,
4) zaniedbanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych i materialnych dziecka przez rodzica bądź opiekuna, niezapewnienie mu odpowiedniego odżywiania, ubrań, schronienia, opieki medycznej, brak zapewnienia mu bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego, brak właściwego nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki.
§ 3. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest Sekretarz.
§ 4. Personel posiada dostęp do treści standardów poprzez rejestr Zarządzeń Starosty Głubczyckiego publikowanego w BIP.
Rozdział 2.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem
§ 5. Zasady bezpiecznych relacji z dziećmi obowiązują cały personel.
§ 6. Personel zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
§ 7. Kontakt personelu z dzieckiem powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków, czynności lub wykonywanych świadczeń.
§ 8. Personel obowiązany jest do równego traktowania dzieci, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
§ 9. Personel w kontakcie z dziećmi:
1) zawsze zwraca się do dziecka po imieniu, nie używa przezwisk, pseudonimów,
2) używa słów zrozumiałych dla dziecka, słucha uważnie i udziela mu odpowiedzi adekwatnie do jego wieku, poziomu rozwoju i danej sytuacji,
3) zachowuje cierpliwość i szacunek, mówi spokojnym tonem, nie podnosi głosu, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie).
§ 10. Personelowi w relacjach z dzieckiem nie wolno:
1) zachowywać się wobec dziecka w sposób niestosowny, używać słów, zwrotów i gestów wulgarnych, czynić obraźliwych uwag,
2) wyśmiewać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecko,
3) wykorzystywać wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej, używać wobec dziecka przemocy psychicznej poprzez stosowanie gróźb, szantażu, przymuszenia, czy zastraszenia, w celu uzyskania posłuszeństwa,
4) nawiązywać w swoich wypowiedziach do aktywności lub atrakcyjności seksualnej,
5) krzyczeć na dziecko w sytuacji innej, niż wynikająca wyłącznie z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa danego dziecka lub innych dzieci,
6) oceniać i w sposób negatywny komentować zachowania i postępowania jego rodziców/ opiekunów prawnych/ rodziny zastępczej w obecności dziecka,
7) ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka osobom nieuprawnionym, w tym również innym dzieciom, przy czym powyższe obejmuje wizerunek dziecka oraz inne dane dziecka i informacje o jego sytuacji osobistej, w tym rodzinnej, ekonomicznej, prawnej, zdrowotnej i opiekuńczej,
8) bić dziecka, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać jego nietykalności cielesnej, dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
§ 11. Personel zachowuje szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Doświadczenia te mogą sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązywania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach personel reaguje z wyczuciem, ale stanowczo i pomaga dziecku zrozumieć znaczenie granic osobistych.
§ 12. W nagłych sytuacjach wymagających podjęcia czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem.
§ 13. Personel powinien potrafić rozpoznać zagrożenia, jakie związane są z przenikaniem ich działalności czysto osobistej, jaką realizują z wykorzystaniem sieci Internet, z działalnością zawodową, w szczególności jeśli chodzi o przenikanie się tych sfer aktywności pracownika, jako osoby prywatnej i aktywności dzieci, które w zależności od jej formy mogą zostać skorelowane.
§ 14. Nie zaleca się nawiązywania kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych z wykorzystaniem prywatnych kont personelu.
Rozdział 3.
Zasady i procedura podejmowania interwencji i składania zawiadomień
§ 15. Personel w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na dobrostan małoletniego oraz czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
§ 16. 1. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, personel ma obowiązek:
1) wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała wymagające interwencji medycznej,
2) poinformować Starostę lub Sekretarza o zdarzeniu lub swoich podejrzeniach co do krzywdzenia małoletniego,
3) sporządzić notatkę służbową opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego.
2. Starosta lub Sekretarz:
1) w przypadku podejrzenia zaistnienia sytuacji krzywdzenia dziecka informuje o tym fakcie opiekunów i składa zawiadomienie do odpowiednich instytucji,
2) w przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego przestępstwa na szkodę małoletniego składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.
§ 17. W przypadku każdej interwencji związanej z krzywdzeniem dziecka, personel ma obowiązek zachować tajemnicę.
Rozdział 4.
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
§ 18. 1. Standardy podlegają przeglądowi co najmniej raz na dwa lata oraz każdorazowo w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz w razie nowelizacji aktów prawnych, mających wpływ na kształt przyjętych standardów oraz procedur. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować i przekazać Staroście.
2. Przegląd standardów polega na ustaleniu wypełniania przez standardy wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Rozdział 5.
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
§ 19. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym opublikowanym na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
§ 20. Standardy w wersji skróconej przeznaczone dla małoletnich udostępnia się na stronie internetowej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu.
Rozdział 6.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
§ 21. 1. Odpowiedzialnymi za reagowanie na zgłoszenia o zdarzeniach jest cały personel, który może udzielić dziecku pomocy w trybie natychmiastowym, a w szczególności kierownicy jednostek organizacyjnych Urzędu.
2. Personel niezwłocznie informuje o tym fakcie Starostę bądź Sekretarza.
§ 22. W przypadku zidentyfikowania sytuacji zagrażającej małoletniemu Starosta bądź Sekretarz podejmuje rozmowę z opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat możliwości wsparcia.
Rozdział 7.
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
§ 23. 1. Ujawnione, zgłoszone incydenty lub zdarzenia zagrażające dobru małoletniemu zostają odnotowane w Karcie Interwencji, której wzór stanowi załącznik do niniejszych standardów.
2. Kartę Interwencji oraz inne udokumentowane działania dotyczące ujawnionych, zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających sporządza i przechowuje Sekretarz.
§ 24. Dokumenty zawierające informacje o ujawnionych lub zgłoszonych incydentach lub zdarzeniach zagrażających dobru małoletniego nadaje się kategorię archiwalną zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 8.
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
§ 25. 1. Małoletni mają obowiązek odnosić się z szacunkiem do innych małoletnich, dbać o bezpieczeństwo własne i innych, szanować cudzą własność.
2. Małoletni mają obowiązek informowania personelu o wszelkich formach agresji i przemocy fizycznej, słownej i psychicznej.
3. Małoletnim nie wolno posiadać broni, ostrych narzędzi oraz substancji zabronionych np. papierosów, e-papierosów, alkoholu, substancji psychoaktywnych, napojów energetycznych.
4. Małoletnim nie wolno utrwalać wizerunku innych osób oraz ich nagrywać.
5. W relacjach między małoletnimi niedozwolone jest stosowanie agresji fizycznej, słownej i psychicznej, a w szczególności: bicia, popychania, uderzania, zastraszania, niszczenia cudzego mienia, grożenia, wyśmiewania, obrażania, wyzywania, rozpowszechniania obraźliwych informacji, używania wulgaryzmów, wyłudzania.
Rozdział 9.
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz ochrona dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci
§ 26. 1. Dzieci uczestniczące w prelekcjach, imprezach, konkursach oraz innych zajęciach i wydarzeniach organizowanych przez Urząd nie mają dostępu do Internetu poprzez sieć Urzędu.
2. Urząd nie ponosi odpowiedzialności za uzyskaną przez dzieci łączność z Internetem poprzez dane komórkowe w związku z posiadaniem przez dzieci prywatnych urządzeń elektronicznych, np. smartfonów.
Rozdział 10.
Zasady ochrony dobra osobistego oraz wizerunku dzieci
§ 27. Urząd zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 28. 1. Urząd uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
2. Wizerunek dziecka może zostać utrwalony oraz upubliczniony wyłącznie za zgodą rodziców bądź opiekunów prawnych dziecka.
Karta interwencji – WZÓR.docx (6,11KB)